Yeni e’nin Mart 2021 tarihli 53’üncü sayısı yayınlandı
Yayıncının basın bülteni şu şekilde;
Düşünmenin ‘Biçim’leri: Sanat ve ‘Sopa’
Aylık kültür, sanat ve edebiyat dergisi Yeni e’nin Mart 2021 tarihli 53’üncü sayısı yayınlandı. Boğaziçi Üniversitesi eylemliliklerinin bir parçası olarak Güney Kampüs’te açılan resim sergisindeki eserlerden birinin “suç” unsuru haline getirildiği süreci sanatta ifade bulanın tarihselliği ve toplumsallığı üzerinden tartışmaya açan derginin dosya başlığı: Düşünmenin ‘Biçim’leri: Sanat ve ‘Sopa’. Sanatta ifade özgürlüğünün sınırlandırılması sorununa düşünce ve eylemin diyalektik ilişkisinden bakan derginin dosya yazarları Aydın Çubukçu, Ekinsu Devrim Danış, Oğuz Haşlakoğlu ve Ulaş Töre Sivrioğlu. Derginin ana temasını oluşturan çerçeve Sunu içindeki şu ifadelerle desteklenmiş:
“Şahmeran figürünü Kâbe üzerinde gösteren bu kolaj nedeniyle iki öğrenci tutuklandı ve yedi öğrenci için ağır hapis cezaları istenen dava açıldı. İktidar çevresi hem Boğaziçi direnişini geriletmenin bir kaldıracı olarak gördüğünden hem de dinselleşme ajandası için iyi bir fırsat olarak değerlendirerek, konuyu “dini değerlere hakaret” alanına sıkıştırdı. Burjuva muhalefet de uysalca aynı dar alana girdi. Oysa Şahmeran ve Kâbe figürlerinin tarihselliğinden bağımsız, sadece güncel siyasal bir gerilimin ya da o gerilimden ‘kaçınma’nın konusu değildi bu kolaj etrafındaki fırtına… Orada Kâbe’ye dolanmış bir yılan görmek ya da dinsel taassupla kadın/LGBTİ+ özgürlüğü arasındaki negatif ilişkiye bir gönderme sezmek arasındaki fark, tarihsel ve güncel katmanları olan bir düşünce ve eylem farklılığından da kaynaklanıyor”
Nazlı Toprak’ın geçtiğimiz ay kaybettiğimiz caz müziğin önemli isimlerinden Chick Corea üzerine kaleme aldığı “Cazdaki Coşku: Chick Corea” başlıklı yazısı, Ayşegül Tözeren’in ‘İkimiz Birden Sevinebiliriz’, Uzaya Bakalım” başlıklı yazısı, Çınar Altun’un “Kadınların Mücadele Tarihinde Cesur Bir Öncü: Mary Wollstoncraft,” Burç Balcı’nın “Pandemide Sahne Sanatları” isimli yazısı ve İlyas Tunç’un “Amur Leoparı” başlıklı yazıları bu sayıda yer alan denemeler arasında yer alıyor.
Ayrıca Rahmi Emeç’in 1940lı yılların toplumcu şiirini Enver Gökçe üzerinden değerlendirdiği “40’lı Yılların Toplumcu Şiiri ve Enver Gökçe” başlıklı yazısı, Tolga Baybars’ın “Bay Konsolos ile Geleceği Hatırlamak” başlıklı yazısı ve Ezgi Örnek’in Demir Özlü’nün Bir Beyoğlu Düşü isimli kitabından yola çıkarak kaleme aldığı “Beyoğlu’nun Düş Gezginine Veda” başlıklı yazısı dergide yer alan diğer değerlendirme yazılarından.
Melike Belkıs Aydın’ın Özge Sönmez ile kitapları üzerine gerçekleştirdiği söyleşi ve Yağız Senem’in yönetmen Öykü Orhan’ın bir işçi kadının hayat mücadelesini anlatan Paydos isimli filmine dair gerçekleştirdiği bir söyleşi dergide yer alırken; Barış Avşar’ın İhsan Çaralan ile gerçekleştirdiği ve dergide yer alan bir diğer söyleşi ise Veli Yılmaz-Devrimci Gazeteci isimli İletişim Yayınlarından çıkan kitap üzerine.
Sennur Sezer, Akın Yanardağ, C. Hakkı Zariç, Zekine Dündar, Kirkor Yeteroğlu, Yorgos Moleskıs (Lale Alatlı çevirisiyle), Fırat Topal, Esat Şenyuva, Okan Alay, Çağın Özbilgi, Önder Çolakoğlu, Bahtiyar Kaymak ve Arife Kalender şiirleriyle; Athina Papanikolau (Lale Alatlı çevirisiyle), A. Çiğdem Özerdoğan, İlyas Tunç, Olcay Aykaş, Selçuk Öğüten, Tuğba Gürbüz ve Erdal Sürmeli öyküleriyle; Burhan Kum, Gökçe Naz Köse, Ayşegül Şora ve Atilla Atala çizimleriyle mart sayısında yer alıyor.